Ważnymi punktami zorganizowanej
przez nas, majowej konferencji (czytaj więcej) były omówienia przygotowanych specjalnie na tę
okazję autorskich opracowań najlepszych przypadków imprez prezentujących sztuki
wizualne w przestrzeni publicznej w Małopolsce, Polsce i Europie.
O koordynowanym przez fundację ZNACZY SIĘ cyklu murali opowiadał
Maciej Poniedziałek
W
latach 2011 – 2012 w krakowskiej dzielnicy Podgórze powstał cykl murali, które według
autora potraktować można jako godny naśladowania przykład połączenia walorów
artystycznych i społecznych, oraz umiejętnego umiejscawiania sztuki w
przestrzeni miejskiej. Idea przedsięwzięcia
zrodziła się bowiem w tym przypadku jako oddolna inicjatywa zmierzająca do przezwyciężenia
marginalizacji Podgórza i zintegrowania go z kulturowymi centrami Krakowa –
Starym Miastem i Kazimierzem. Same
murale miały ponadto zainteresować dzielnicą uczestników kultury wysokiej oraz
turystów. Przedsięwzięcia
koordynowała działająca aktywnie od 2009 roku Fundacja Sztuki Nowej ZNACZY SIĘ,
której projekty mają zazwyczaj charakter interdyscyplinarny i skupione wokół przedsięwzięć
łączących literaturę, sztuki wizualne oraz realizowane w przestrzeni publicznej
kampanie społeczne i edukacyjne.
Na rekomendowany
cykl składały się trzy wielkoformatowe prace: Typomural, Lemomural i
Mayamural.
Typomural
„Literackie graffiti” został zrealizowany w ramach warsztatów typografii miejskiej,
zorganizowanych w trakcie trwania II edycji Strefy Wolnego Czytania. Warsztaty
„Literackie Graffiti” pomyślane zostały jako specyficzne narzędzie projektowo –
twórcze, skierowane do osób zainteresowanych grafiką i typografią. Rezultatem
warsztatów było powstanie projektu kolażu typograficznego, który w postaci
muralu przedstawiającego zapełniony książkami regał biblioteczny został
zrealizowany na ścianie budynku przy ul. Traugutta 3a.
Z
kolei Lemomural „Pomyśl: literatura! Lem”, zrealizowany został jako wydarzenie towarzyszące
IV edycji Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada. Będący
głośnym wydarzeniem na skalę międzynarodową festiwal gości co roku wybitnych
twórców literatury i stanowi istotny punkt na mapie najważniejszych imprez kulturalnych
Europy. Znajdujący się na ścianie kamienicy przy ul. Józefińskiej 24 Lemomural stał
się zatem nie tylko barwnym punktem, który mocno zaznaczył się w krajobrazie
krakowskiego Podgórza, ale także znakomicie wpisał się we wspomnianą wcześniej
ideę integrowania dzielnicy z kulturowymi centrami miasta.
Mayamural
powstał natomiast w ramach projektu „Sztuka Gniewu – festiwal sztuki angażującej”
zorganizowanego przez Stowarzyszenie Teatr Nowy w Krakowie. Na całość festiwalu
składał się szereg działań interdyscyplinarnych, takich jak produkcja spektakli
teatralnych, miejskie interwencje artystyczne, czy międzynarodowa konferencja
naukowa. Powstałe przy ul. Józefińskiej 24 malowidło przedstawia zrekonstruowaną,
majańską inskrypcję z Tortuguero (kojarzoną powszechnie z zapowiedzią końca
świata) układającą się w ostatni etap gry „Tetris”. W tym przypadku, proces projektowania
i organizacji muralu wspierał sztab specjalistów zajmujących się kulturą prekolumbijską,
a sam projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony mediów, co zaowocowało
także wzrostem popularności poprzednich wydarzeń analizowanego cyklu.
Murale
składające się na rekomendowany cykl każdorazowo przyjmowały formę projektów
towarzyszących akcjom lub imprezom bezpośrednio nie kojarzonym ze sztukami
wizualnymi, co z jednej strony potęgowało interdyscyplinarny charakter imprezy głównej,
z drugiej zaś wpływało na poszerzenie docelowej grupy odbiorców. Przyjęcie
takiej praktyki stanowiło także skuteczne narzędzie promocyjne całości cyklu
oraz pozwalało na zacieśnianie współpracy pomiędzy różnymi instytucjami kultury, co
owocuje teraz wzrostem potencjału organizacyjnego w ramach nowych wydarzeń.
Umiejscawianie
dzieł sztuki w przestrzeni publicznej towarzyszyć może zatem większości cyklicznych
imprez, w tym również takich, które nie mają charakteru artystycznego. Działania
tego typu podejmowane być mogą jako wydarzenia towarzyszące targom, imprezom charytatywnym,
sportowym itp. i sprzyjać rozszerzaniu
strefy oddziaływania kultury, a tym samym wpływać na zmianę struktury
zainteresowań społeczności lokalnych.
Zdjęcia: Katarzyna Bednarczyk
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz