Tygiel Kultury to nie tylko różnego rodzaju imprezy, spotkania, debaty,
warsztaty i akcje informacyjne, ale także prezentacja twórczości uczestniczących
w projekcie artystów. Omówienia ich prac znaleźć będziecie mogli w tym miejscu: prezentacje.
Maciej Poniedziałek, FACE4CMYK
Tematem
nadrzędnym cyklu FACE4CMYK jest analiza wzajemnego oddziaływania
formy i koloru w procesie powstawania obrazu.
Ogólną zasadą przyjętą przy realizacjach cyklu
jest:
- przeniesienie przestrzennej formy na płaszczyznę za pomocą fotograficznej rejestracji obiektu w czterech schematycznych ujęciach: z przodu, z tyłu i dwóch boków;
- kolorystyczne rozbicie powstałych w ten sposób zdjęć na cztery wyodrębnione kanały kolorystyczne przestrzeni CMYK, w wyniku którego powstaje 16 różnych, zbudowanych z bieli tła i wyseparowanego koloru obrazów;
- ustawienie powstałych obrazów z zastosowaniem formuły kwadratu grecko-łacińskiego 4 rzędu, w którym jeden ze zbiorów odnosi się do formy, drugi natomiast do koloru.
Dzięki temu,
finalnie, dokonuje się abstrakcyjna, matematyczna rekonstrukcja pierwotnego
obiektu.
FACE4CMYK - gonfalon (2012-13)
Zbudowana z materiałów sztucznych
(różnych rodzajów folii i metalu), z szesnastu miękkich, półprzeźroczystych,
kwadratowych elementów przedstawiających zrastrowane, uzyskane poprzez
separację CMYK wizerunki twarzy autora i dających się w łatwy sposób zmontować w
różnych kombinacjach, z zastosowaniem czystych kolorów i geometrycznych form. Ideowy szkielet
konstrukcyjny oparto o przejętą z abstrakcyjnego języka matematyki koncepcję
kwadratu grecko-łacińskiego. Instalacja została skonstruowana z myślą o
budowaniu kontekstów interpretacyjnych poprzez umieszczanie jej specyficznych
wersji w różnych przestrzeniach i
konfiguracjach.
FACE4CMYK -
gonfalon na czas trwania „Strefy
Magicznej” (tutaj) wkomponowana została - zgodnie z zasadą kontrastu - w zieleń liści,
pomiędzy organiczne sploty gałęzi i pionowy rytm pni, jako opozycja formalna i
kolorystyczna wobec zastanej przestrzeni, obejmując w niej (chwilowo, w sposób
z założenia nietrwały) rolę dominanty. Zawieszona nad drogą prowadzącą od wejścia do rezerwatu w kierunku skał
zwanych „Warowniami”, nawiązywał do tradycji gonfalonu – rodzaju chorągwi
miejskiej o prostokątnym kształcie spopularyzowanej w średniowiecznej Italii -
odkrywając w ten sposób ścieżkę interpretacyjną do przewijających się w
miejscowej legendzie o pochodzeniu „Skamieniałego Miasta” motywów obcości,
niedopasowania, zachłanności…
Fotografie: Maciej Dyczkowski, Katarzyna Laskus,
Maciej Poniedziałek
Tekst:
Maciej Poniedziałek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz