poniedziałek, 14 października 2013

Prezentacje: Maciej Poniedziałek, FACE4CMYK (część I - gonfalon)

Tygiel Kultury to nie tylko różnego rodzaju imprezy, spotkania, debaty, warsztaty i akcje informacyjne, ale także prezentacja twórczości uczestniczących w projekcie artystów. Omówienia ich prac znaleźć będziecie mogli w tym miejscu: prezentacje 


Maciej Poniedziałek, FACE4CMYK    

Tematem nadrzędnym cyklu FACE4CMYK jest analiza wzajemnego oddziaływania formy i koloru w procesie powstawania obrazu.
           
Ogólną zasadą przyjętą przy realizacjach cyklu jest:
  • przeniesienie przestrzennej formy na płaszczyznę za pomocą fotograficznej rejestracji obiektu w czterech schematycznych ujęciach: z przodu, z tyłu i dwóch boków;
  • kolorystyczne rozbicie powstałych w ten sposób zdjęć na cztery wyodrębnione kanały kolorystyczne przestrzeni CMYK, w wyniku  którego powstaje 16 różnych, zbudowanych z bieli tła i wyseparowanego koloru obrazów;
  • ustawienie powstałych obrazów z zastosowaniem formuły kwadratu grecko-łacińskiego 4 rzędu,  w którym jeden ze zbiorów odnosi się do formy, drugi natomiast do koloru.


Dzięki temu, finalnie, dokonuje się abstrakcyjna, matematyczna rekonstrukcja pierwotnego obiektu.



FACE4CMYK - gonfalon (2012-13)

Zbudowana z materiałów sztucznych (różnych rodzajów folii i metalu), z szesnastu miękkich, półprzeźroczystych, kwadratowych elementów przedstawiających zrastrowane, uzyskane poprzez separację CMYK wizerunki twarzy autora i dających się w łatwy sposób zmontować w różnych kombinacjach, z zastosowaniem czystych kolorów i  geometrycznych form. Ideowy szkielet konstrukcyjny oparto o przejętą z abstrakcyjnego języka matematyki koncepcję kwadratu grecko-łacińskiego. Instalacja została skonstruowana z myślą o budowaniu kontekstów interpretacyjnych poprzez umieszczanie jej specyficznych wersji w  różnych przestrzeniach i konfiguracjach.





FACE4CMYK - gonfalon na czas trwania „Strefy Magicznej” (tutaj) wkomponowana została - zgodnie z zasadą kontrastu - w zieleń liści, pomiędzy organiczne sploty gałęzi i pionowy rytm pni, jako opozycja formalna i kolorystyczna wobec zastanej przestrzeni, obejmując w niej (chwilowo, w sposób z założenia nietrwały) rolę dominanty. Zawieszona nad drogą prowadzącą od wejścia do rezerwatu w kierunku skał zwanych „Warowniami”, nawiązywał do tradycji gonfalonu – rodzaju chorągwi miejskiej o prostokątnym kształcie spopularyzowanej w średniowiecznej Italii - odkrywając w ten sposób ścieżkę interpretacyjną do przewijających się w miejscowej legendzie o pochodzeniu „Skamieniałego Miasta” motywów obcości, niedopasowania, zachłanności…







Fotografie: Maciej Dyczkowski, Katarzyna Laskus, Maciej Poniedziałek
            Tekst: Maciej Poniedziałek

Brak komentarzy: